Klara färdiga gå

Då har vi sparkat igång examensperioden, eller tja inte riktigt än för vi har fortfarande föreläsningar tills på fredag men jag har redan blivit av med två finals, wild life ecology genererade i en uppsats om algblommningen i östersjön och en 5 minuters diskussion om hur giftiga de var med min lärare för två veckor sendan. Tenta två var mitt praktiska prov i topografisk anatomi som jag lyckades bocka av idag.  Detta firades med en 20 min tuplur lunch och biokemi i ett par timmar. Vi har nämligen biochem competition imorgon, ett frivilligt prov på hela kursen och om man kommer först bland alla elever på skolan så får man ett kortare prov när man sitter sitt slut prov. Jag siktar inte på någon medalj plats, men det kan vara klokt att göra det ändå, som repetition för min slutprov som jag har på tisdag nästa vecka. Så har jag ju en vecka på mig att titta igenom det där man visste att hon skulle fråga om men som man inte läste ordentligt av okända anledningar.


Det som är stort med idag är att jag har kryssat första dagen i min tenta kalender som jag har ritat på ett A4, märkt upp alla tentor med rosa överstrykningspenna så man inte ska bli överaskad med en tenta som smyger sig på en utan att man vet om det ( det är svårt att smyga sig på saker och folk om man är shock rosa, även om man är en tenta)  Sen käner jag mig väldigt välorganiserad, för er som känner mig så vet ni att jag lever i ett kaos av papper, böcker och teckningar av mer eller mindre förståliga figurer. Nu jar jag inte bara ritat upp en översiktskalender utan skaffat en pärm till mina biokemipapper, som likt alla andra stora kursers anteckninga och sammanfattningar hotat att ta över världen.


Jag är inte dum, det går bara lite långsamt när jag tänker, en del behöver en vecka för att förstå att man måste ha en pärm till sina papper, andra ( som jag själv) behöver två år. Men nu är jag också här bland duktiga människor med pärmar. Jag har dessutom plastfickor i min pärm ( eftersom jag skriver på ohålat papper och inte har ett hålslag, om om jag skulle håla dem efteråt så försvinner ju en massa text) här är en kort lista på fördelarna med mitt nya system:


  • Jag kan nu somna på mina anteckningar utan att vakna med gula, gröna, rosa  och blå streck och prickar i ansiktet.
  • Om jag somnar i mina anteckningar så gör det inget att man dregglar lite på dem, det går att torka av och anteckningarna är fortfarande bara så oläsliga som de var innan man somnade, inget bläck kladd som gör allt oläsligt!
  • Man ser ut som man har koll på läget, det vikrigaste är som bekant att det är snyggt :P
  • Man kan klistra  djungel mania klistermärkena man får på kaisers på in och utsidan av den


Självklart har jag inte övergivit mitt fönsterritande, nej då just nu så rymms de flesta cykler i intermediär metabolismen i djur som inte är kor och fåglar på mitt fönster.


Men nu ska jag sluta babbla, måste åter till studierna, jag har visserligen blivit av med två tenor men jag har 7 kvar och 6 av dem är slutprov.  Wish me luck, först ut bland de riktiga tentorna är biokemi och så dagen efter biomatte :)

Kommentarer
Postat av: Myaraq - den där lilla svenskimån

Vet du? Man kan köpa ett hålslag. Fast det är klart, då kan man ju inte somna på papprerna utan att vakna upp som en idiot. Och dräggelpunkten där var bra intressant.

2011-05-16 @ 20:43:18
URL: http://myaraq.blogg.se/
Postat av: Natalie

Hejsan :) jag tycker att det är jätte intressant att läsa din blogg. Jag funderar själv på att åka till Ungern och studera till veterinär, så det är toppen att man kan följa bloggar som till exempel din :D Hoppas jag kan få ha kontakt med dig och få ställa frågor om hur det är att bo och studera i ett annat land? :)

2011-05-27 @ 14:33:21
Postat av: Matilda

Som föregående kommentar. Jag har också ganska seriösa funderingar på att åka till Polen eller Ungern och läsa till veterinär då jag inte kommer in i Sverige än på ett tag.

Hade varit alla tiders att få din mail eller om du kunde skriva ett inlägg på bloggen med lite info om hur det är att studera där nere och hur allt går till.

Tack på förhand :)

2011-07-17 @ 19:09:01
URL: http://youcantstealmylove.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0