Är vi framme snart?

Igår skrev jag mitt semifinal i anatomi II, det är alltid en intressant upplevelse att göra saker som anatomi institutionen har hittat på. Till skilnad från alla andra nästan mytologiska sagovarleser som kutar runt på vårt campus så kan man vid en första anblick tro att anatomi folket har en liten ådra mänskligt blod i sig men tro mig detta är en mycket, mycket avlägsen släkting som bara bidragit med utseendet av en riktig människa. På riktigt så är det mindre mänsklighet i dem än i t.ex. Greve Dracula och hans vampyrhov på botanik institutionen eller hobbitarna från embryologi avdelningen.  Ett semi final i anatomi går till på följande sätt:

1. Under ett halvår så försöker våra doktorer, proffesorer och asstistenter förklara en hel hög med nyttiga saker, många djupa suckar hörs från båda sidor.

2. Under valfritt antal veckor så läser man två böcker á 1000 och en bok med mer lättsam ton och mer focus på det praktiska. Samt lär sig att rabbla vissa saker utantill som de har poängterat var speciellt viktiga, eller en diskret "blink, blink det här är en potentiell nyckelfråga"

3. På utsatt tid och plats anländer man med olika mycket humör beroende på hur mycket av de 2500 sidorna man lyckats trycka in i sitt huvud. Sen börjar kalaset på riktigt.

4. Provet består av nyckelfrågor för varje del man har läst om, t.ex circulations systemet, matspjälknings systemet. Nyckelfrågorna är av väldigt enkel karaktär som de nästan skvallrat om innan i år fick vi frågor som: Nämn vilka lung lober hästen har, eller vilka förgreningar har arteria subclavia i hund.
Skulle man inte komma ihåg hästen lung lobering eller vilka förgreningar subclavia har så får man -10 poäng för varje fråga man har svarat fel på.  Sen kommer en hel drös med detaljfrågor, irriterande nog ofta kring samma ämne, vilket betyder att av de 2500 sidorna du läst så frågas det på 15. Tid till förfogande är 40 minuter. Godkänt  är som vanligt 60%

Det här ska inte ses som gnäll och klagan, jag är faktiskt riktigt nöjd för jag gjorde ju detta igår, vilket betyder att det är över, för den här gången. Om jag har lyckats gissa rätt på detaljfrågorna så får jag komma hem dagen efter midsommar och jag slipper göra eländet igen. Mer troligt är att jag får komma hem den 2 juli och ha nöjet att vara med och leka igen. Jag må vara sjuk men jag tycker faktiskt att det är lite roligt att testa min kunskap.

Next är Final Histology. På onsdag, om någon vill kan ni hålla tummarna men jag tvivlar på att det hjälper som Stenmark sa, det är konstigt ju mer en tränar ju mer tur har en, så jag ska tillbaka till studierna. Tur i oturen så behandlar histologin samma sak som anatomi, fast under microskåp. Nya saker är roligare, men gamla saker sätter sig bättre:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0