Phu

Näst sista fysio midtermen är över, godkänd och borta. Nu har vi bara en i biokemi, informatics, den sista i fysiologi, en uppsats, 2 biokemi labbar och 2 fysiologi labbar kvar bland midterms och annat små plock innan de riktiga tentorna drar igång! Nästan frame igen alltså.

Jag berättade samma sak för föräldrarna i går när de planerad in sin årliga visit.  Förra året prickade de in avresedatumet dagen jag hade min semifinal dissection i anatomi 1. Tasktig tajming heter det tror jag. Den här gången så inledde mamma med att säga " vi kommer när det passar som sämst säkert, men det är enda datumet som funkar". Jag tittade efter i min lilla kalender och de har fantastiskt nog prickat in den helgen som vi har "andings paus" och kommer samma dag som uppsatsen skall vara färdig, sen har vi "ingenting" veckan efter. 

I helgen, med början i går så är det Marek napok. Det är den traditionella ungerska grisslakten. Det finns ett kolliguim som det kallas, ungefär som studentkorridor där hela kalaset drog igång i går. Ikväll så är det kalas hela natten och imorgon kl 6 så slaktar man grisen för att sedan göra olika rätter av den hela dagen och så äter man fläsk tills man har fått tryne och knorr. Buffen är öppen från 12 på dagen till gryningen. Det står ingen stans men jag misstänker att man sköljer ner nassen med pálinka som är fruktbrännvin. Tänk vilken uppståndelse det hade blivit om Ulltunas studenter hade slaktat grisar kl 6 i deras studentkorridor! Här är det ju en annan kultur och vår älskade Dr. Bartha ska köra lite standup comedy under "lunchen".

Nu blir det åter till biokemin, tentan är 7 onsdag morgon och det vore trevligt att bara göra den en gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0