Ledsen för ett ovanligt långt uppehåll

Ja, inte vet jag vart det här terminen tog vägen, men den sa då inte till mig inan den försvann som en blixt.
Jag har lyckats kryssa av ett praktiskt prov i patologi, och idag ( förhoppningsvis) en tenta i näringslära. Imorgon stå Bakteriologi på menyn och jag sitter just nu i ett sista desperat försök att trycka in ett par hundra bacterie namn i skallen, vilka djur som kan drabbas av dem och vad som händer med dem. Det är ganska spännande, faktiskt men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte har tröttnat på dem!  Har jag tur och klarar mig så får jag ju en tenta mindre att göra efter jul.  För nya läsare eller lite mindre insatta så har vi ju vänt upp och ner på det här med ledighet här, vi läser hela terminen och så när alla andra får jul lov så tar vi i från  tårna och tentar av allt vi läst under terminen,  under jul och nyår får vi ett par dagar ledigt men sen är det att köra fullt ös tils man är frdig med sina tentor och då får man ledigt, vilket brukar bli i mitten- slutet av Januari, tills vårterminen börjar igen i början av Februari.



Jag har fått fler frågor om hur det är att vara här, hur det funkar med termins avgifter o.s.v. och tyvärr är det ju en av nackdelarna med den här skolan, vi får lika mycket kunskap som vi betalar för så priset är förutom läsa heltid ( läs HEL tid, allstå alla dina vakna timmar, att jobba parallelt med det här går inte, skoldagarna ligger oftast måndag-onsdag 8-18/20 och så labbar med prov torsdag fredag) ganska högt. Vi läser 5, 5 år här och det slutar på circa 550 000 tror jag någon räknade ut ( är inte säker och vill nog inte veta hur illa det egentligen är) utan på det är det levnads kostnader som här är mycket lägre än i Sverige. Det som man måste komma ihåg är att ca 1/3 av alla som börjar här tar sig igenom utbildningen på 5,5 år, de resterande 2/3 måste ta ett eller flera år som inaktiva, kostnaden under ett inaktivt år är betydligt lägre och säkerställer bara din fortsatta plats på skolan medans du läser upp det du har missat.  Om man misslyckats med en tenta fler än 4 gånger så får man läsa om kursen och det kostar extra ( labb avgifter o.s.v.)  CSN gav merkostnads lån förut, vet inte om det gäller fortfarande men det täcker inte kursavgifter, likadant med studielån, vet inte om de har ändrat reglerna, men när jag ansökte så var det möjligt ( jag har klantat mig och glömt skicka in papper i tid så hela saken är under granskning fortfarande).


Ansöka till skolan är ganska lätt, de kommer en deligation till Stockholm och så kan man göra ett skriftligt eller muntligt prov. Eller så kan man göra det här.  Plats och tid för intagnings proven finns på Collage internationals hemsida tror jag, där finns också kontakt personer för de flesta länder i världen.  Proven är i kemi, engelska och biologi om jag inte mins fel.


Antalet Svenskar på Szént István ÀOTK var en lurig fråga, jag vet ärligt inte, men vår Educational officer ( Peter Lessi)  vet säkert och han svarar ganska snabbt på frågot skickade med mail.



Nej nu blir det tillbaka till Bacillus, Clostridia, Staphylococcus, Micrococcus, Streptococcus, Erysipelothrix, Listeria, Mycobacterium, Corynebacterium, Nocardia, Actinomyces, Dermatophilus, Rhodococcus, Salmonella, Shigella, Klebsiella, Yersinia, Escherichia, Pasteurella o.s.v............

Kommentarer
Postat av: Matilda

Hej!



Jag är filansjournalist och åker till Budapest om en vecka. Skulle gärna ses o skriva om dina studier i Ungern. Är u intresserad?



Hör av dig till [email protected]



Vänligen



Matilda

2012-02-07 @ 12:03:56
Postat av: svenskar i budapest

Hej :) kul att du pluggar i budapest.

Vi ar nagra svenskar som gjort en sida pa facebook som heter Svenskar I Budapest.

Dar ger vi ut all info om vad som hander i staden ovs :)

2012-02-17 @ 16:27:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0