Hogwart´s, the 4th semester

Många som får höra om min skola tror att jag går på Hogwarts, jag själv trodde länge att så var fallet. Det är ju inate alls konstigt, byggnaderna är mer eller mindre konstfullt utsmyckade tegel historer med lektioner i mystiska vindsrum och vrår, en del saker byter plats lite med jämna mellan rum utan att varna någon och vissa av våra lärare påminner mycket om varelser tagna ur fablernas värld.

Denna termin är inte annorlunda, vi inledde terminen i ett litet, mörkt och varm vindsklassrum i ett gömt hörn av campus som vi knappt visste fanns innan i måndags. Lektionen hölls av tomtem och handlade om hur man individ märker olika djur. När man sitter där, halv-vaken med ett brännjärn i handen och lyssnar på tomten som berättar om hur man märker fiskar med transopndrar så är det inte det minsta konstigt, inte förens man har kommt hem till sin lägenhet och undrar vad man ska göra under tiden nästa dygn tänkte infinna sig med nästa föreläsning i släptåg som man börjar tänka. Utantill lärning är en stor del här, men inte lika stor grej som alla tror att det är och självklart går det inte att komma ihåg allt vi ska kunna utantill om man inte förstår vad man läser men det är en annan del av hjärnan som tänker då, inte den vanliga normala delen verkar det som.

Lyckligt då att vår Biochem lärare med strålande leende informerade oss om att förra årets kurs var introduktionskurs och att vi måste kunna allt från den här kursen till final, så vi slipper använda den vanliga delen av hjärnan så mycket mer den här terminen. Sen har vi självklart virologin hängandes över huvudet precis så där som tegelstenar inte gör, ni förstår alla virus har ett namn, en familj och trivs bäst i olika celler på olika djur och har mer eller mindre effektiva vaccin som vi såklart är nyfikna på....

Let the game begin!

Kommentarer
Postat av: Emelie

Heejsan!

Jag funderar på att börja studera till veterinär i budapest till våren (: undrar om jag kan få ställa några frågor till dig? finns en del jag undrar över innan jag bestämmer mig ^^

Mvh

Emelie

2011-02-14 @ 11:39:50
Postat av: Torsten

Vad mysigt det låter, trivs du?

2011-02-14 @ 11:56:23
URL: http://torstens.blogg.se/
Postat av: Linnea

Jag stormtrivs :) Skulle inte flytta om jag kunde, så klart att det är trist att vara ifrån vänner och familj men det finns skype och flygplan!



Man får ställa hur många frågor man vill, inga frågor är för dumma som det brukar heta:)

2011-02-15 @ 22:56:54
URL: http://angaju.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0