3

Alla goda ting är 3, hokus pokus filliocus / In nomine patris et fillii et spiritus sancti, de tre musketörerna och nu senast att jag lyckades ta mig till år 3 på Hogwarts/ Szent István egyetem.


Hur jag har lyckats med detta vet jag ärligt talat inte, men det kan ha involverat ren envishet och en del dummhet. Nu har vi i alla fall en hel massa spännande kurser som vi ska läsa. Vi har också fått en i princip helt ny klass, nej det är inte jag som har glömt hur mina klasskamrater ser ut, utan ett litet administrativt trick de har för sig på  vår skola. De som har rest tentor kvar från år 1 och 2 får ta en liten pause,  klura ut hur de ska attackera de kurser de har kvar på bästa sett och sedan tappert kämpa vidare till tentabesten är besegrad och till intetgjord. Vi andra hejar på och slåss med nya monster så länge.


Det mest spännande är de tyskar som dimpt ner bland raderna, deras program sträcker sig bara två år och de som inte kom i i tyskland eller valde att stana har hamnat med oss. De talar inte bara som Dylan Moran säger som " typewriter eating tin foil while they are kicked down the stairs" utan har också en del andra lustigheter för sig, som att de bankar nävarna i bänkarna efter varje föreläsning. Mer om dessa tyskar senare, när vi har lärt känna varandra, de jag har pratat med har varit jättetrevliga och kanske kan de smitta oss med lite punktlighet och ordning, än så länge har ingen av dem varit sen vilket var lite av det mosatta i vår gamla klass. Vi kanske kan lära dem att inte slå sönder möbler, man ska lära av varandra:)


Bland kurserna så har vi de som börjar med P
Pathophysiology: saker som går fel och vad kroppen gör åt saken
Pathology: vad gick fel och varför?
Pharmacology: hur man kan hjälpa kroppen att läka?
Sen har vi så klart fortsättningen på vår spännande resa i bland det som orsakar en hemskt massa pathos (lidande) förra årets virology som tog upp virus har vi avslutat och vi har nu gått över till bacteriology, vilket är precis som det låter läran om bakterier.


I ettan fick vi veta att det finns 5 djur, carnivorer, hästar, grisar, fåglar och kossor . I tvåan fick vi veta att det fanns två djur i virologin, död aoch levande, senare i Topografisk anatomi så fick kaninerna vara med på ett hörn också. Nu är har de helt ändrat uppfattning om vad vi behöver kunna och introduserar kursen " Animal breeding" där vi ska lära oss om inte bara arter utan raser på våra patienter. Häst, hund, katt, gäss, änder, ankor, höns, gris, kossor o.s.v
Detta är en kviga, alltså en tonårs ko, som inte fått barn än.


Den sista kursen behandlar deras matvanor och vad de borde äta, nutrition. Tyvärr så får de flesta av våra husdjur fel mat, ca 40% av de vanligaste sjukdommarna är så kallade "metabolic disorders" och kan rättas till helt eller delvis med en bra kosthållning, men självklart är det bästa att mata djuren med sånt de är gjorda för att äta från början så slipper man många problem.


Nu ska jag se över dagens anteckningar, läsa igenom en labb och sedan göra mina nya och gamla klasskamrater sällskap på Becketts, men det gäller att komma försent så man missar så mycket av den eländiga fotbollen som möjligt (så jag inte stör de verkligt intresserade).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0