Första Riktiga Dagen i Skolan

Började lätt kaotiskt, som jag nämt tidigare så är det här med att ha bråttom inget man har så mycket till övers för här nere. Vilket gjorde att jag kom 15 min försent till min första lektion.

Hemma i Sverige så får förstaårs eleverna kanske en rundvandring, någon som hälsar lite välkommna, informerar om vilka böcker man ska köpa, vad kaffet kostar och var det finns att köpa o.s.v.

Inte här.

Här smäller man igång hela kalaset från dag 1. Jag missade 15 min av min lektion, det kännes som jag missat en hel kurs. Anatomi är läran om "delarna" på djuren och i dag har vi haft 2 lektioner. En i lektionssal där de gick igenom grundera lite sjöraskt, sen var det invigning av skolåret och sen var det tillbaka till skolbänken.

Väl tillbaka hade vår anatomilärare varigt vänlig nog att ta med sig två (polis) hästar så att vi skulle förstå bättre. På dem ritade han alla benen med en krita, och pratade om alla sina älskade ben och muskler tills polisen som höll i en av hästarna började fnissa och en av tjejerna på första raden gjorde lustiga ljud. Då frågade han vad som hade hänt och hon svarar " hästen svalde mitt suddigum" Själv klart brister alla ut i skratt, hästen tittar drygt på alla. Föreläsningen fortsätter och sekunden efter spottar hästen ut suddet och ser väldigt sur ut.





Polishästarna som medverkade vid dagens andra anatomi lektion tar paus.
( Tror att poliserna var nöjda över att bli betrakade av 150 norska blondiner)




Invigningen var som på Hogwarts, alla proffesorer hade långa klädnader och lustiga hattar, i olika intressanta färger, långa tal på ungerska (översatta till engelska av en mycket uppgiven ungersk tjej.)


Jag och Mai åkte hem till mig och jag lagade mat sen pluggade vi anatomi. Det är roligt, lite rörigt än så länge men jag tror vi kommer att förbättras funderar på att tapetsera om lägenheten med anatomi plancher, jag menar hur ska jag annars komma ihåg namn aom  "Regio articulum temporamandiblais" eller "Fossa paralumbalis"

Nästa fina sak med vår vackra "trollkars"skola är att de rekomnderar böcker, och inte som i Sverige en eller kanske två utan 15 st och säger " tja det står ju nästan samma sak i alla böcker så köp vilken ni vill."

Har liten läxa tills imorgon," det vore bra om ni kunde det vi gått i genom idag tills imorgon" -> Nästan alla ben i hela hästen. ( för er icke djur intresserade så har hästar, som är stora djur väldigt många ben)
Så jag tror det blir en titt till i anteckningsblocket innan jag somnar.


Norrmännen har faddervecka. Marie ringde och undrade var jag var. Jag sa nej, tänkte att det är lika bra attt börja vara bitter och sur så kan man släppa efter lite sen. Men vid närmre eftertanke så tror jag inte att det blir något släppa efter

Kommentarer
Postat av: Skoog

Kunskap är makt.

2009-09-07 @ 23:08:51
URL: http://skoogy.blogg.se/
Postat av: Myaraq

Jag tycker absolut du ska tapetsera med planscher.

2009-09-08 @ 08:28:05
URL: http://myaraq.blogg.se/
Postat av: Linn

Hej! Vad spännande det låter! Jag har också tänkt att bli veterinär, om du har lust att svara på lite frågor så kan du maila mig, det vore super super kul! jag har hur mycket frågor som helst, men vill inte ösa frågor till dig om jag inte vet att det är okej :p



MvH Linn Frank / Öland

2010-02-07 @ 10:09:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0