På begäran

Här är inte en blogg, utan en rapport. Rapporten berör hur det är här nere i Budapest, på begäran av flertalet vänner.

 

 

Nu har jag varit här i två veckor, hunnit skaffa mig en mycket fin lägenhet, fått många nya vänner och provat på Budapest´s uteliv.

 

 

En liten snabbfakta ruta är nog i sin ordning för att ni ska få en bild över hur det är här nere, innan ni kommer hit och hälsar på mig:)

 

Budapest är huvudstad i Ungern och har ca 2 miljoner invånare-> dubbelt så stort som Stockholm.

 

I Ungern talar man ungerska som härstammar från den Finsk- ugriska språkstammen-> Helt OMÖJLIGT att förstå för alla, till och med finnarna ligger risigt till. Engelska talas av den yngre befolkningen men i begränsad mängd.

 

Valutan här heter Forinter 1Ft= 0.04 kr

 

Folket är bittska, eller vänliga, lata och inte speciellt "service minded" det mesta går väldigt långsamt och det här med att passa tider är inget man sysslar med i någon större utsträckning.

 

Folk klär sig hur som helst och killar visar sin uppskattning genom att stanna på gatan och stirra på dig samtidigt som de säger något på ungerska.

 

Sverge är det stora idol landet här. Ex, Jag och Marie( Norskian) satt på ett café och tjejerna breve oss frågade med stora ögon om vi var från sverige. Vi sa Ja och nej, Hon bad om ursäkt 100 gånger och sa sedan att hon tyckte vårt språk var det vackraste i världen, inte för att hon hade lyssnat men hon tyckte om att vara i närheten när någon pratar svenska eller norska.

 

Folk är helt enkelt inte kloka här.

 

Jag ska börja i skolan på riktigt på måndag, lite skrämmande med det ska blir roligt. Har redan många nya vänner här, eftersom jag gick på en preparand kurs i de två veckorna jag varit här vi.

 

Den språkliga förvirringen i mitt stackars huvud är total. Värre än vanligt. Men med tanke på omständigheterna är det kanske inte så konstigt.

En kort presentation av mina nya vänners nationaliteter

Norge, Cypern, Spanien, England, Irland, Canada, Japan, Sverige, Portugal, Frankrike och Israel

Så klart blir det lite kaos i huvudet när man växlar språk var annan mening. Exempel på ett fem minuter långt samtal med mina vänner: Engelska-franska- Svorska- svenska - Norska- engelska franska o.s.v.

 

 

Fortsättning kanske följer:)

Kommentarer
Postat av: Myaraq

Låter jätteroligt!

Idag fick jag skäll för att danska är fult, vill hellre bo i Budapest och höra att svenska är fint :)

2009-09-01 @ 15:38:47
URL: http://myaraq.blogg.se/
Postat av: Skoogy

Ütmärkt HSM

2009-09-01 @ 21:25:44
URL: http://skoogy.blogg.se/
Postat av: Julia

Linnea, lycka till i Budapest!



Och Maria om du av en händelse skulle läsa kommentaren: danska är jättefint :)

2009-09-02 @ 10:09:24
URL: http://subrett.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0