Szent István Állat Orvos Todomany Kar Egytem

(Sankt Stefan Djur Läkare Vetenskap Gren Universitet)

Idag har vi tittat i microskåp, lekt pussel med hästben och lärt oss vad vår skola heter på ungerska.

Ganska givande dag, igår var jag i skolan i 12 timmar och missade 45 min anatomi i alla fall. De hade lagt till en extra lektion, vilket var snällt men jag hade missat det totalt men jag tror att jag lyckades falla in i mängden eftersom jag kom då vi hade rast. Vår professor tycker INTE om när man är sen, Violaine fick en utskällning så att det hette duga in för hela klassen men hon är från Frankrike så jag tror inte att det bet riktigt som han hade hoppats.

Histologi labben var inte något nytt under solen, vi fick lära oss att hantera microskåpet vilket jag tack vare Gripen skolan har relativt bra koll.

Sen kom den, vår första lektion i ungerska.
Ungerska är utan tvekan ett av världens svåraste språk etftersom det inte liknar något annat. Det enda som är bra, eller enklar än andra språk är att man inte behöver så många ord för att säga vissa saker.

Mi ez?= vad är det?
Ki ez? Vem är det?

Nem értem, svéd vagyok!

Nem= Nej/inte
értem= Förstå
svéd= Svensk/ Sverige
vagyok= Jag är

Mycket riktigt, ungrarna pratar som Yoda.



Kommentarer
Postat av: Skoog

May be with you the Force

2009-09-15 @ 20:58:51
URL: http://skoogy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0