élettan tanulok a californiaban

"Jag studerar fysiologi på california" eller, ja nu skriver jag ju här men meningen med att gå hit var att studera fysiologi. Och jag har kommigt ganska långt faktiskt. Den kunskap jag så här långt har lyckats trycka in i min skalle behandlar syra-bas balasen i kroppen, vad blodet är uppbyggt av(vi tjuvstartade med det i histologin förra terminen men nu har de gått in på lite mer detaljer), hur koaguleringen fungerar, alla kroppsvätskor och vad de innehåller generellt samt blodgrupper på olika djur och människor.

Det sist nämnda är ytterligare bidragande orsak till min stora förundran över mänsklighetens framgångsrika produktion. Det är lite som med koalabjörnar, som lever enkom på eucalyptus(som är giftigt, för koalabjörnar också) och tappar all päls som gamla och trillar ner från träden. Helt enkelt, det finns måndags exemplar i naturens konstruktioner också. Vårt reproduktions system är ett sånt. Vi läste som bekant embryologi förra terminen där vi fick lära oss en massa nyttigt men kanske framför allt att om någon lyckades bli gravid så var det ett mirakel (ok, det var vår egen slutsats) men nu har vi ju fortsatt våra studier och förra veckan fick vi lära oss att om mor och barn har olika typer av blodgruppen Rhesus (Rh) så kommer blodet med Rh+ försöka döda alla blod kroppar som saknar Rh. Hästa och kossor är inte bättre dem, fast där kommer den moderliga ondskan med mjölken istället. "jag har lyckats föra mina gener vidare, får se om de klarar sig utan syretransporterande celler!!" Bra tänkt där....

Vi som klarade oss ska vara väldigt glada över att vara här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0