Påsk

I Sverige äter vi ju sill så fort någon kristlighet har gjort något eller när vi firar våra hedniska förfäders gamla fertilitets ritualer. Här har man döpt påsken till "Húsvét" översatt "kött veckan", inte så konstigt när man undersöker anledningen. Den långa fastan som vi i Sverige "firar" med fetisdagsbullen (semlan) har en motsvarighet här, en lång tid utan kött och nu är den slut så då frossas det i kött. En annan lustig sak de förväntas göra, lite som att våra barnan klär ut sig till påskkärringar så går de ungerska pojkarna runt och duschar vatten på flickorna eftersom de är blommor, ofta parfymerat vatten. Som tack för hjälpen blir de inbjudna på något att dricka. De gamla traditionerna ska tydligen leva kvar lite mer ute på landet men min ungersklärare berättade att det lätt går över styr och att flickor ofta gömmer sig eftersom de inte har vidare lust att bli 1. dyngsura då de små duscharna bytts mot hinkar och 2. 25 olika parfymer spreyats vilt omkring dem hela dagen.

Jag ska absolut ta en liten paus från mina studier när jag kommit hem igen efter en kvick visit i fosterlandet och min beskärda del av den inlagda fisken, ska till och med se till att få med mig en burk eller två tilsammans med vikinga hjämar och flaggor då "the international days" är i antågande. Förhoppningen är att utplåna alla rykten om isbjörnar på Stockholms gator och försöka få dem att förstå livsnödvändiga koncept som "fika" och "lagom" samt bjuda på köttbullar, sill och inte minst riktigit kaffe!  Om någon har något annat typiskt svenskt att föreslå till Det svenska bordet så är alla förslag välkomna!

Kommentarer
Postat av: caroline

Hej!

Fick i helgen reda på att jag är antagen till veterinärprogrammet i Budapest! Så jag undrar såklart massor om hur det är där nere? Hur hittar jag bostad först och främst? Något område du rekommenderar och vice versa? Hur är det med att ha hund? Hur är universitetet? Berätta allt du tror jag behöver veta! (Maila gärna.)

Tack för svar! Caroline

2010-03-30 @ 16:14:46
URL: http://carolineholmberg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0